چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟
چه ویژگی هایی در طراحی سایت فروشگاهی باید رعایت شود؟ شاید سوال خیلی از دوستانی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارند همین باشد. مطمئن هستم دغدغه بسیاری از افرادی که می خواهند فروشگاه اینترنتی داشته باشند این است که فروشگاه شان دقیقا باید چه شکلی باشد.
چیدمان محصولات به چه شکلی باشد؟ فرایند خرید در فروشگاه اینترنتی آن ها به چه صورتی باشد؟ چه طور باید اعتماد سازی کنند؟ چگونه فروش محصولات خود را افزایش دهند و بسیاری از سوالاتی که هر کسی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارد در ذهنش مرور می کند.
واقعیت این است که امروزه فروشگاه های اینترنتی خوبی در ایران مشغول به فعالیت هستند و یک جورایی می توان گفت رقابت با آن ها کمی دشوار است. به خاطر همین به راحتی نمی توان در طراحی سایت فروشگاهی مزیت های خاص رقابتی را در نظر نگرفت و انتظار داشت در این حوزه رقابتی موفق شد.




از آن جایی هم که راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی سرمایه بیشتری می خواهد، نمی توان بی گدار به آب زد و حتما باید با برنامه ریزی دقیق و هدف مشخصی پا به این عرصه گذاشت. چون غیر از این باشد صد درصد با شکست مواجه خواهید شد. درست مثل فروشگاه های اینترنتی که میلیاردی هزینه تبلیغات کردند و به جایی هم نرسیدند.
روزانه فروشگاه های اینترنتی زیادی در ایران راه اندازی می شوند ولی چرا هیچ کدام از آن ها دیجی کالا یا بامیلو نمی شوند؟ واقعا چه راضی در پشت پرده این دو فروشگاه اینترنتی برتر ایرانی است؟
مدت ها است که فروشگاه های اینترنتی ایرانی و خارجی زیادی را زیر نظر دارم و تقریبا می توانم بگویم نقاط ضعف و قوت هر یک از آن ها را پیدا کرده ام. در این مقاله هم قصد دارم ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق را در طراحی سایت فروشگاهی با توجه به بررسی های موردی که روی فروشگاه های برتر اینترنتی ایران مثل دیجی کالا و بامیلو داشته ام را عنوان کنم. متأسفانه سایت بامیلو به علت تعطیل شدن امکان مراجعه و بررسی سایت از نزدیک دیگر برای این سایت وجود دارد. هرچند که تعطیل شدن این سایت چیزی از ارزش و قدرت این سایت  نمی کاهد.

یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
خیلی خوب است که همیشه وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی موفق ایرانی و حتی خارجی را بررسی کنید و با ریز شدن در این کسب و کارها متوجه آن شوید که چه طور موفق شده اند. کاری که دقیقا من انجام داده ام و در ادامه قصد دارم با بررسی هایی که از قبل انجام دادم به طور کلی ویژگی ها و چهارچوب اصلی یک فروشگاه اینترنتی موفق را عنوان و هر کدام را مختصرا توضیح بدهم.

 1.فرایند خرید در فروشگاه اینترنتی
اولین چیزی که در طراحی سایت فروشگاهی مهم است و باید به آن توجه ویژه ای داشت راحتی خرید از فروشگاه اینترنتی است. علاوه بر زیبایی و طراحی اصولی فروشگاه اینترنتی باید فرایند خرید محصولات در آن نیز آسان باشد. این چیزی است که دقیقا در فروشگاه های اینترنتی که محصولات متعددی دارند و روزانه ترافیک بالایی دریافت می کنند باید به خوبی رعایت شود.
چرا که همین مورد باعث می شود مشتریان زیادی برای دفعات بعد، خرید از فروشگاه شما را لذت بخش بدانند و به مرور زمان جزئی از مشتری های دائمی شما شوند.
تا جایی که ممکن است مراحل خرید را کوتاه کنید. با توجه به محصولاتی که ارائه می دهید فقط اطلاعاتی که نیاز دارید را از مشتری بگیرید. سعی کنید عضویت در سایت هنگام خرید را اجباری نکنید و طی چند مرحله اطلاعات تماس افراد را دریافت کنید. مثلا اول نام و نام خانوادگی را از مشتریان دریافت کنید و سپس بعد از نهایی کردن خرید خود، آدرس پستی را از آن ها دریافت کنید.
تصور کنید هنگام خرید محصولی همان ابتدا فرم طولانی را برای عضویت اجباری به مشتریان نشان داده شود! چه اتفاقی می افتد؟ مسلما خیلی از افراد حوصله کافی ندارند و همان لحظه صفحه خرید را ترک می کنند.

 2.سیستم اتوماتیک سازی فرایند ها
همانطور که اشاره کردم به خاطر ترافیک بالا در فروشگاه های اینترنتی خیلی از کارها را نمی توان به صورت دستی انجام داد و حتما باید سیستم های اتوماتیکی را طراحی و راه اندازی کنید.
به عنوان مثال بسیاری از افراد هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی شما ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید و به دلایل مختلفی هنگام نهایی کردن و پرداخت آنلاین وجه مجبور باشند از ادامه کار دست بکشند.
ممکن است همان لحظه ارتباطشان با اینترنت قطع شود. ممکن است همان لحظه بفهمند در کارت بانکی خود موجودی کافی ندارند! یا ممکن است اصلا سایت شما آن لحظه از دسترس خارج شده باشد.
به همین دلیل بهتر است به چنین افرادی دوباره یادآوری کنید که قرار بود چه کاری را انجام دهند. این مورد هم فقط با سیستم های اتوماتیک امکان پذیر است. باید سیستمی در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید تا به افرادی که با چنین مشکلاتی مواجه شده اند ایمیلی ارسال شود و یادآوری برای خرید محصول مورد نظر شود.
مطمئن باشید روزانه افراد بسیاری ممکن است به دلایل مختلف از خرید محصول خود صرف نظر کنند و از دست دادن این افراد ضرر بسیار بزرگی برای کسب و کار شما خواهد بود. در ادامه در مورد استفاده از سیستم های اتوماتیک سازی فرایند ها در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه های اینترنتی بیشتر توضیح خواهم داد.

3.اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی
شاید باورتان نشود ولی با وجود این همه فرهنگ سازی باز هم من از خرید اینترنتی ترس دارم و زمانی که می خواهم کالایی را از سایتی خریداری کنم می ترسم. خیلی از افراد هستند که دقیقا مثل من هستند و اعتماد سازی برای افرادی مثل من بسیار سخت است.
یکی از مهمترین و کلیشه ای ترین مواردی که باعث اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی می شود داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) است. داشتن اینماد و دیگر مجوز های موجود و قرار دادن آن در جایی از فروشگاه اینترنتی که در دید عموم باشد بسیار واجب است.
البته اعتماد سازی در فروشگاه های اینترنتی فقط به اینماد و دیگر مجوز ها ختم نمی شود ولی تا حدودی ترس از خرید را در بسیاری از افراد به شدت کاهش می دهد.
سعی کنید لوگوی اسپارنسر ها و برند هایی که با آن ها همکاری می کنید را در صفحه اول سایت و قبل از فوتر سایت قرار دهید.
صفحاتی اختصاصی به نام پیگیری سفارشات و ثبت شکایات در منوی اصلی فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید تا مشخص شود بی تفاوت به مشتریان خود نیستید و همیشه پیگیر سفارشات و درخواست های آن ها هستید.
قوانین بازگشت وجه و مرجوعی کالا را حتما به طور واضح بیان کنید. طوری از قوانین برگشت کالا ننویسید که مشتریان فکر کنند اصلا گارانتی الکی است و شامل کالای آن ها نمی شود. بعضی وقت ها پیچیدگی در بیان قوانین بازگشت کالا باعث می شود مشتری گیج شود و اعتمادش از فروشگاه اینترنتی مورد نظر سلب شود.
پشتیبان آنلاینی که همیشه پاسخ گو باشد بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مشتریان بنا به دلایلی دوست ندارند تماس تلفنی با پشتیبانی داشته باشند. به خاطر همین پشتیبانی که همیشه در سایت آنلاین باشد و قدم به قدم با مشتریان همراه باشد تا مشکلی یا سوالی برایشان پیش نیاید اعتماد سازی را چندین برابر می کند.
خیلی از مشتریان درست هنگام تسویه حساب سوال برایشان پیش می آید و هنگامی که کسی نباشد پاسخ سوال آن ها را بدهد بلافاصله از تکمیل فرایند خرید خود منصرف خواهند شد.

صفحه تماس با ما و درباره ما را به صورت کامل و دقیق طراحی کنید. در صفحه تماس با ما دقیقا مشخص کنید برای چه کاری باید با چه واحد و یا بخشی تماس گرفته شود. در صفحه درباره ما تیم خود را معرفی کنید و تعداد کارکنان و بیو گرافی هر کدام را بنویسید و حتما مشخصات دقیق محل شرکت خود را نیز بنویسید.

4.صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی
در طراحی سایت فروشگاهی هدف اصلی همه ما هدایت بازدید کننده به صفحات خرید محصول است. یکی از نکاتی که در صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی خود باید حتما به آن توجه کنید قرار دادن محصولات پر فروش، پیشنهاد های ویژه، جدیدترین محصولات و محصولات تخفیف دار است.
موارد ذکر شده را می توانید در قالب اسلاید شو بالای فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید.البته که وجود اسلاید شو در فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. تصاویری که در اسلاید شو قرار می گیرد باید بسیار حرفه ای و ترغیب کنند همراه با CTA فوق العاده باشند.



برای ورود به دسته بندی ها بنرهای جذابی طراحی کنید و در میانه صفحه اصلی فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید. درست مثل دیجی کالا و بامیلو که بنرهایی برای دسته بندی های خود به صورت نا منظم همراه با دعوت به اقدام های جذاب قرار داده اند.


در فوتر فروشگاه اینترنتی خود نماد ها و منوهای ضروری که باید در معرض دید بازدید کنندگانتان قرار داشته باشد را قرار دهید. دقیقا همان مواردی که مربوط به اعتماد سازی است. منوهایی با عنوان : سیاست های حریم خصوصی، سوالات متداول، راهنمای خرید از سایت، پیگیری سفارشات، تماس با ما، درباره ما و …
فوتر سایت بامیلو:

 فوتر سایت دیجی کالا:

همچنین کار جالبی که دیجی کالا انجام داده است با توجه به بازدید های قبلی مشتریان از محصولات مورد علاقه شان آن ها را دوباره در معرض دیدشان قرار می دهد. مثلا شما با مراجعات قبلی خود به دیجی کالا از یک سری از محصولات صوتی تصویری دیدن کرده اید با ورود دوباره به سایت دیجی کالا دوباره دیدن آن محصولات به شما پیشنهاد داده می شود. این سیستم هم به فروش بیشتر محصولات در فروشگاه اینترنتی کمک بسیاری می کند.

5.صفحات فرود در طراحی سایت فروشگاهی
به نظر من هر وب سایتی با هر موضوعی باید از صفحه فرود استفاده کند. صفحه فرود هر صفحه ای است که بازدیدکننده را تبدیل به سر نخ کند. منظور همان جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری است.

بر خلاف خیلی از دوستان که فکر می کنند در طراحی سایت فروشگاهی نمی توان صفحات فرود طراحی کرد من به شما می گویم می شود، خوب هم می شود. عکس زیر یکی از پاپ آپ هایی بود که سایت بامیلو جهت تبلیغات و جذب ترافیک در سایت چطور قرار داده بود..

بامیلو با همکاری سایت چطور لندینگ پیجی از نوع پاپ آپ طراحی کرده و از طریق آن کتاب چه ای راهنما برای انتخاب لباس برای آقایان تهیه کرده است و از طریق آن اطلاعات تماس افراد زیادی را در روز دریافت می کند. خب مسلما از آنجایی که بامیلو یک فروشگاه اینترنتی دارای کالاهای مختلف از جمله پوشاک آقایان است چنین کاربرانی قطعا به دردش می خورند.
این نمونه را به شما نشان دادم تا فکر نکنید چون فروشگاه اینترنتی شما دارای کالاهای فیزیکی است نمی توانید هدیه ای به کاربرانتان در ازای دریافت اطلاعات تماس شان بدهید.
البته برای دریافت اطلاعات تماس بازدید کنندگان در یک فروشگاه اینترنتی راه های زیادی وجود دارد. یکی از عمده ترین آن ها لندینگ پیج های ارائه کدهای تخفیف است. ولی چیزی که خیلی مهم است تفکیک جنسیت در دریافت اطلاعات تماس بازدید کنندگانتان است. اگر اجناسی خاص برای خانم ها و یا آقایان می فروشید حتما این نکته را رعایت کنید.

شاید برای خیلی از آقایان پیش آمده باشد که بارها برای آن ها آفرهای لوازم آرایشی بانوان از طرف بامیلو آمده است! و این یعنی شکست در ایمیل مارکتینگ به مرور زمان!
برای طراحی صفحات فرود در طراحی سایت فروشگاهی بهتر است جزئیاتی که باعث حواس پرتی کاربر می شود را حذفشان کنید. برای درک بهتر این قضیه بهتر است به لندینگ پیج های بامیلو و دیجی کالا نگاهی بیاندازید. صفحات اختصاصی و بدون داشتن منو را برای صفحات فرود خود طراحی کرده اند و این مورد قطعا باعث افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.